تبلیغات
کافی نت آرامیس ، کلاردشت - آموزش اورکلاک کردن قطعات
کافی نت آرامیس ، کلاردشت
01152629720
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


انجام کلیه ثبت نام ها ، مقالات دانشجویی ، نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل

مدیر وبلاگ : مسعود عنایتی
نویسندگان
نظرسنجی
چرا تو نظرسنجی ها شرکت نمیکنید؟





برای اورکلاک کردن پردازنده چندین راه داره که یکی تحت ویندوز هست و یکی از طریق ستاپ . اما در کل برای اورکلاک کردن پردازنده شما یا باید multiplier پردازنده را بالا ببرید و یا گذرکاهی که از توش اطلاعات عبور می کنند (FSB) و در مورد multiplier هم اگه دوستان اطلاعاتی ندارند بگین تا دوباره اطلاعات بدیم ...
برای این کار از فرمول IBM استفاده می کنیم مثلا اگر multiplier شما 6X و FSB شما 100 مگاهرتز باشه سرعت واقعی شما برابر 600 مگاهرتز هست ...
حال برای این کار شما اگر FSB را بالا ببرید و به 200 تغییر بدین سرعت شما از 600 میشه 200ضرب در 6 = 1200 مگارهرتز و. اما اکثرا کاربران به صورت یکدفعه نمیاند این عدد را زیاد کنند چراکه باعث اختلالات میشه و دما خیلی بالا میره و ممکنه سیستم بالا نیاد و یا بسوزه ...

حال برای اضایش این دو عدد باید به ستاپ سیستم خود برید و در قسمت فرکانس ها CPU Clock Ratio که همان multiplier باشد را میتوانید اضافه کنید و یا FSB را بالا ببرید در همان قسمت ...
حال روی خودم یک مثال میزنم من multiplier پردازندم برابر 20 هست و FSB من برابر 800 مگاهرتز هست پس سرعت من در حالت عادی برابر 1.6 گیگاهرتز هست اما میام و 800 را میکنم 810 و multiplier را تغییر نمیدم پس سرعت من میشه : 1.62 گیگاهرتز . و بعدش میرم یک دور توی ویندوز برای احتیاط و اگه مشکلی نبود و دما هم توی ستاپ بالاتر بیشتر از قبل نشده باشه میرم دوباره 10 تا اضافه میکنم یعنی 820 . حالا برای تست کردن مشکلات یکیش اینه که برین توی ویندوز مدیا پلیر و آهنگ تندی را اجرا کنید و سپس یک آهنگ آروم و ببینید یک وقت سرعت ها فرقی نکنه و کند و تند نشه . و بعد توی Run تایپ کنید
dxdiag
و سپس به Display برین و Test 3D و Test Draw را بزنید و ببینید مشکلی نباشه و توی یک بازی هم چک کنید ...

بعد برگردید به ستاپ و دما را ببینید اگر بیشتر از 8 درجه اضافه شده بود بدونید لازم هست که CPU Clock Ratio را اضافه کنید و 2 عدد به اون اضافه کنید ...

این کارا تکرار کنید تا دمای پردازنده شما حداکثر به 59 برای AMD ها و به 85 برای اینتل ها برسه و دیگه ادامه ندین...

آموزش اوركلاك كارتهای گرافیك(كارت گرافیك خود را منفجر كنید)


کارت‌گرافیک خود را منفجر كنید


از عملكرد كارت‌گرافیك خود در بازی‌ها و برنامه‌های سه‌بعدی گله دارید یا نمی‌توانید بازی‌های جدید و مهیج را بر روی كامپیوتر خود به خوبی اجرا نمایید حتمی به فكر ارتقا كارت‌گرافیك خود خواهید افتاد اما قبل از اینكه دست به جیب ببرید مطمئن شوید كه از حداكثر كارایی كارت‌گرافیك خود تا مرز «انفجار» بهره برده اید . افزایش كارایی كارت گرافیك فراتر از عملكردی كه در حالت عادی دارد با «اُوركلاكینگ» (
Overclocking) كارت حاصل می‌شود . «اُوركلاكینگ» كارت‌گرافیك سرعت پردازنده و حافظه گرافیكی را افزایش داده در نتیجه نرخ پردازش داده های ویدیویی ، نرخ نمایش تعداد «فریم در ثانیه» و به طور كلی كارایی كارت گرافیك بیش پیش خواهد كرد . در این مقاله قصد داریم تا «اُوركلاكینگ» كارت گرافیك را به صورت آماتوری بررسی نماییم و شما را با خطرها ، مزیت‌ها و چگونگی آن آشنا نماییم .


در حالت كلی به اعمال تغییرات در مشخصه‌های یك قطعه كامپیوتر با هدف افزایش كارایی آن قطعه «اُوركلاكینگ» گفته می‌شود . این عمل برای تمام قطعات كامپیوتر قابل تعریف می‌باشد اما تنها اُوركلاكینگ پردازنده ، مادربرد ، كارت‌گرافیك و حافظه ‌اصلی سیستم عمومیت پیدا كرده است ، چرا كه افزایش كارایی حاصل از «اُوركلاكینگ» سایر قطعات آنچنان در عملكرد كلی كامپیوتر تاثیر گذار نمی‌باشد . اعمال تغییرات در مشخصه های اصلی هر قطعه در درجه اول نیازمند شناخت سخت‌افزاری آن قطعه و وظیفه آن در یك سیستم كامپیوتری و در درجه دوم چگونگی ارتباط آن با سایر قطعات می‌باشد . به همین دلیل بحث «اُوركلاكینگ» همانطور كه در نگاه آماتوری ساده و مختصر به نظر می‌رسد در دید افراد حرفه‌ای پیچیده و بسیار گسترده می‌باشد به طوری كه كتاب‌ها و سایت‌های متعددی با محوریت این موضوع عرضه شده‌اند . جذابیت «اُوركلاكینگ» در واقع در پشت این واقعیت پنهان شده‌است كه سرعت و مشخصه‌های حیاطی یك قطعه توسط كاربر قابل ارتقا می‌باشد به عنوان مثال در اُوركلاكینگ آماتوری كارت‌گرافیك
Geforce 6200 سعی می‌گردد تا سرعت و كارایی كلی كارت را تقریبا به اندازه كارت‌گرافیك رده بالاتر با هسته مشابه (هسته NV43) یعنی Geforce 6600 ارتقا داده شود و در اُوركلاكینگ حرفه‌ای این كارت گرافیك سعی می‌شود تا كارایی كارت Geforce 6200 به حداكثر میزان ممكن یا در مرز «انفجار» و فراتر از Geforce 6600 افزایش داده شود .



برنامه‌های محك‌زن

پس از «اُوركلاكینگ» كارت گرافیك ، باید از پایداری تنظیمات جدید اطمینان پیدا كرد . در این مقاله به برنامه‌هایی استناد شده كه فشار پردازشی سنگینی بر روی كارت گرافیك اعمال می‌كنند تا از عملكرد و پایداری آن اطمینان حاصل شود . برنامه های متعددی برای این كار در دسترس قرار دارند كه از جمله آنها 3
DMark05 و 3DMark03 و AquaMark می باشد . هنگام اجرای برنامه محك‌زن Demo های فوق‌العاده سنگینی راندو و به صورت همزمان نمایش داده می شود و در پایان با توجه به نرخ «فریم در ثانیه» به كارت‌گرافیك سیستم یك امتیاز تعلق می‌گیرد كه می‌توان از این امتیاز به عنوان ملاك مقایسه كارایی كارت‌گرافیك استفاده كرد . برنامه های محك‌زن مذكور به سادگی در بازار قابل تهیه می‌باشند همچنین برنامه AquaMark در سی‌دی ماهنامه كاربر شماره ۱۱ (شهریورماه) گنجانده شده است اما در صورتی كه امكان دسترسی به هیچ یك از آنها مقدور نبود می‌توانید از یك بازی كامپیوتری با گرافیك سنگین كه بر روی كارت گرافیك شما بسیار كند اجرا می شود جهت محك زدن پایداری سیستم بعد از اُوركلاكینگ استفاده كنید .


اُوركلاكینگ كارت گرافیك

كارت‌گرافیك دارای دو مشخصه اصلی می‌باشد كه در عملكرد آن به شدت تاثیر گذارند . سرعت هسته «پردازنده‌گرافیكی» (
GPU Core Speed) و سرعت حافظه‌گرافیكی (Vedio Memory Speed) ، «پردازنده‌گرافیكی» وظیفه راندو كردن هر فریم سه بعدی را بر عهده دارد و اوركلاك كردن آن به معنی افزایش سرعت هسته می‌تواند نرخ «فریم در ثانیه» بیشتر و درنتیجه كارایی بالاتری را ارائه نماید . در صورتی كه تا كنون بازی ها كُند و «فریم فریم» اجرا می‌كردید با این ترفند می‌توانید تا حدودی اجرای بازی در حالت عادی را تجربه نمایید و یا اگر برای راندو كردن انمیشین‌ها و طراحی‌های خود ساعت‌ها وقت صرف می‌كنید هم اكنون می‌توانید این زمان را كاهش دهید . اما اگر پردازنده گرافیكی شما تكنولوژی های به كاربرده شده در طراحی یك بازی را به همراه نداشته باشد و نتواند آن را اجرا نماید اُوركلاكینگ پردازنده گرافیكی هیچ مزیتی برای شما در این مورد به شمار نمی‌آید .

داده‌های ویدیویی كه پردازنده‌گرافیكی موظف به پردازش آنها می‌باشد در داخل حافظه‌‌های گرافیكی ذخیره‌سازی می‌شوند ، تراشه‌های این حافظه بر روی كارت نصب شده‌اند و افزایش سرعت آنها موجب می‌شود تا «پردازنده گرافیكی» را سریعتر تغذیه نمایند لذا زمان انتظار برای دسترسی به حافظه گرافیكی كمتر از پیش خواهد گشت .

در اُوركلاكینگ اصولی كارت گرافیك سرعت پردازنده گرافیكی و حافظه آن تواما افزایش داده می‌شود اما این افزایش سرعت چه عوارضی را به همراه دارد ؟



آیا اُوركلاكینگ به كارت گرافیك صدمه می‌زند ؟

بله ، امكان صدمه دیدن كارت‌گرافیك در اُوركلاكینگ وجود دارد اما برای افرادی كه سعی می‌كنند كارت گرافیك خود را به شدت اوركلاك و برنامه های سه بعدی را بر روی آن اجرا نمایند در غیر این صورت آسیب دیدن كارت‌گرافیك به خصوص كارت‌گرافیك‌های مدرن بعید به نظر می‌رسد ، هرچند كه غیر ممكن نمی‌باشد . تنها راه «منفجر كردن» كارت گرافیك‌های مدرن ، اُوركلاكینگ آنها بسیار فراتر از حالت استاندارد و پافشاری برای اجرای برنامه های سه بعدی سنگین روی آنها می‌باشد . این كار موجب می‌شود تا درجه حرارت پردازنده گرافیكی و حافظه های آن بسیار بالاتر از محدوده مجاز رفته و تراشه‌ها را دچار آسیب نماید . وجود یك سیستم تهویه مناسب برای ایجاد جریان هوای پیوسته بالای خنك كننده كارت‌گرافیك در اُوركلاكینگ پیشنهاد داده می‌شود اما الزامی به وجود همچین سیستمی نمی‌باشد و مزیت استفاده از آن اُوركلاكینگ بیشتر و افزایش ضریب اطمینان آن می‌باشد . پردازنده‌های گرافیكی جدید
ATI و NVIDIA به همراه یك «كنترلگر حرارتی» عرضه می‌شوند كه در صورت بالابودن درجه حرارت سطح تراشه قبل از اینكه به آن آسیبی برسد سرعت و توان مصرفی آن را كاهش می دهد . در صورتی كه اُوركلاكینگ كارت‌گرافیك مطابق با مراحلی كه در ادامه به آن اشاره شده صورت گیرد احتمال صدمه دیدن كارت به حداقل خواهد رسید


چگونه كارت گرافیك خود را اوركلاك كنیم ؟

برای اوركلاك كردن كارت گرافیك نرم‌افزارهای متعددی وجود دارد كه ما نرم افزار
RivaTuner را برای اینكار پیشنهاد می‌دهیم . این نرم افزار با ظاهری ساده قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه میكند و كاركردن با آن نیز آسان می‌باشد .
كه
RivaTuner حجم كمی دارد و به سادگی میتوان آن را از http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 دانلود كرد.

تصویر شماره (1) : مشخصات كارت گرافیك در
RivaTuner

تصویر شماره (1) : اعلان مشخصات كارت گرافیك در
RivaTuner



در برگه اول برنامه مشخصات كارت‌گرافیك ، مانیتور و نسخه درایور فعلی ، نمایش داده شده است . (تصویر شماره 1) در نیمه پایین این برگه بر روی دكمه
Customize Driver Setting كلیك نمایید تا لیستی از آیكون ها جهت اعمال تغییرات در درایور كارت‌گرافیك نمایش داده شود . اولین آیكون به نام System Setting مربوط به «اُوركلاكینگ» كارت‌گرافیك می‌باشد كه پس از انتخاب آن وارد پنجره System Tweaking خواهید شد (تصویر شماره 2) ، در این پنجره می توانید فركانس پردازنده‌گرافیكی و حافظه‌های آن را كم و زیاد كنید . در ابتدا سرعت پردازنده‌‌گرافیكی و حافظه آن در حالت استاندارد قرار دارند و در دو طرف آن بازه اطمینان اُوركلاكینگ با دو علامت كوچك مشخص شده است . این بازه با توجه به تنظیمات درایور تخمین زده شده است و نمی توان این فرض تئوری را ملاك حداكثر اُوركلاكینگ قرار داد . برای كارت گرافیك های مبتنی بر پردازنده گرافیكی NVIDIA در بالای پنجره System Tweaking یك منوی كركره ای ظاهر می شود كه توسط آن می‌توان اوروكلاكینگ در حالت پردازش دو بعدی و در حالت پردازش سه بعدی را از یكدیگر تفكیك نمود . در پردازنده های گرافیكی مدرن NVIDIA سرعت پردازنده گرافیكی در حالت كار با برنامه های دو بعدی یا برنامه هایی كه نیاز به توان پردازشی زیادی ندارند به صورت خودكار كمتر از حالتی می‌باشد كه برنامه های سه بعدی و بازی ها در حال اجرا می‌باشند . به همین خاطر هنگام اُوركلاكینگ كارت گرافیك های مبتنی بر پردازنده گرافیكی NVIDIA باید ابتدا از منوی كركره‌ای گزینه Performance 3D انتخاب و سپس سرعت پردازنده‌گرافیكی و حافظه آن افزایش داده شود .

حال باید مشخص كرد كه فركانس پردازنده‌گرافیكی و فركانس حافظه را حداكثر تا چه میزان میتوان افزایش داد .


تصویر شماره (2) : برگه اوركلاكینگ در برنامه



اُوركلاكینگ تا مرز انفجار !

حداكثر فركانسی كه پردازنده‌گرافیكی و حافظه آن می‌توانند بر روی یك كارت‌گرافیك به صورت پایدار اتخاذ كنند به كمك روش های علمی یا تئوری بدست نمی‌آیند ، چرا كه در هر كارت‌گرافیك با توجه به پردازنده‌گرافیكی و كیفیت طراحی كارت به حداكثر به میزان مشخصی «اُوركلاكینگ پایدار» می شود و این میزان با توجه به سیستم تهویه داخل كیس و نحوه تغذیه كارت‌گرافیك نیز وابستگی دارد ، لذا تنها راه برای بدست آوردن نرخ حداكثر فركانس‌های پردازنده‌گرافیكی و حافظه آن با روش تجربی می‌باشد كه در ادامه طی پنج مرحله شرح داده شده است .

منظور از «اُوركلاكینگ پایدار» یك كارت گرافیك این است كه افزایش فركانس از حداكثر میزان آن فراتر نرفته و عملكرد كارت‌گرافیك تحت تاثیر عوارض «اُوركلاكینگ» قرار نگیرند . ناپایداری های مشاهده شده در اُوركلاكینگ «آرتیفكت» (
Artifact) نام دارد . معمول ترین آرتیفكت ها عبارتند از :

دانه‌های برف (
Snow) كه هنگام اجرای برنامه محك‌زن دیده می‌شوند . پیكسل‌های سفید‌رنگی كه به دلیل زیاد بودن سرعت پردازنده‌گرافیكی و عدم هماهنگی آْن با سرعت سایر منابع پردازش آن‌ها دچار اخلال شده است . نمونه‌ای از یك فریم برنامه محك زن 3Dmark 03 كه دانه‌های برف در آن مشاهده شده در تصویر شماره (3) نشان داده شده است


تصویر شماره ۳ : نمونه ای از آرتیفكت ((دانه برف))

متوقف شدن برنامه محك‌زن حین اجرا یا اختصاص دادن امتیاز بسیار كم به كارت گرافیك در حالت اُوركلاكینگ .

خطوط نا‌هموار و پله‌پله یا خطوط سیاه‌رنگ غیرمعمولی كه در تصویر مشاهده می شوند و یا اشیائی كه در زمینه تصویر یا پس زمینه آن به صورت غیرعادی چشمك می‌زنند .
هرگونه تغییر غیرعادی در برنامه محك‌زن نسبت به قبل از اوركلاك كارت گرافیك .

حال كه با ناپایداری‌های ناشی از «اُوركلاكینگ» آشنا شدید به سراغ روشی می‌رویم كه به كمك این ناپایداری‌ها میتوان حداكثر نرخ سرعت برای پردازنده‌گرافیكی و حافظه‌ی آن را ، بر روی هر كارت گرافیكی را پیدا كرد و از پتانسیل های كارت گرافیك كاملا استفاده نمود .



۱. ابتدا برنامه اُوركلاكینگ و برنامه محك‌زن را نصب نمایید و مطمئن شوید كه با نسخه درایور فعلی شما سازگاری دارند . برنامه
RivaTuner با درایور Catalist 5.5 كارت گرافیك های ATI كمی تداخل دارد لذا ما برای تست نسخه 5.4 را نصب كردیم پیشنهاد می‌شود كه قبل از اُوركلاكینگ درایور كارت‌گرافیك را به روز نمایید و در صورت امكان از درایورهایی بهینه‌سازی شده مانند DNA-Force ها یا Omega-ware ها استفاده نمایید . معمولا درایورهای بهینه شده محدودیت‌های اوركلاكینگ درایورهای استاندارد را ندارند ، مجموعه كاملی از این درایورها در سایت www.Guru3D.com گردآوری شده است . سپس برنامه محك‌زن خود را اجرا نمایید و امتیاز یا نرخ «فریم بر ثانیه» كارت گرافیك خود را در حالت استاندارد یادداشت نمایید تا پس از اوركلاكینگ مشخص گردد چه میزان افزایش كارایی حاصل شده است .

۲. با ثابت نگه داشتن فركانس حافظه‌گرافیكی ، فركانس هسته پردازنده‌گرافیكی را به طور متوالی هر بار 5 الی 10 مگاهرتز افزایش دهید و پس از هر مرحله افزایش فركانس برنامه محك‌زن خود را اجرا نمایید . در صورتی كه حین اجرای برنامه با آرتیفكت روبرو شدید تنظیمات آخرین مرحله اُوركلاكینگ پایدار ، كه بدون آرتیفكت برنامه محك‌زن با آن اجرا شده را یادداشت نمایید .

۳. كامپیوتر خود را خاموش كنید و اجازه دهید تا كارت‌گرافیك به خوبی خنك شود ، سپس سیستم را مجددا راه اندازی نمایید و به اندازه آخرین فركانس پایدار مرحله 2 پردازنده گرافیكی را اوركلاك نمایید ، این بار برنامه محك‌زن خود را با تنظیمات سنگین‌تر از حالت قبل با وضوح بیشتر و اعمال فیلتر بر روی پیكسل ها اجرا نمایید تا حداكثر فشار ممكن بر روی پردازنده گرافیكی با فركانس جدید اعمال شود ، در صورتی كه حین اجرا برنامه با آرتیفكت روبرو شدید 3 الی 5 مگاهرتز فركانس هسته را پایین آورده و مجددا مرحله 3 را تكرار نمایید و در صورتی كه با آرتیفكت روبرو نشدید فركانس جدید هسته پردازنده گرافیكی را یادداشت نمایید .

۴. مشابه مرحله 2و3 این بار با ثابت نگه داشتن فركانس هسته پردازنده‌گرافیكی و افزایش مرحله به مرحله فركانس حافظه گرافیكی در هر مرحله به میزان 10 الی 15 مگاهرتز حداكثر فركانس پایدار حافظه را نیز ثبت نمایید .

۵. هم اكنون هر دو فركانس بدست آمده از مرحله 3 و 4 را به صورت توام روی كارت گرافیك خود اعمال كنید و برنامه محك‌زن را جهت ارزیابی پایداری در حالت جدید راه اندازی نمایید در صورتی كه در این حالت آرتیفكت مشاهده كردید هر دو فركانس را 3 الی 5 مگاهرتز كاهش داده و مجدد پایداری سیستم را آزمایش كنید در صورتی كه پایداری سیستم به كمك برنامه محك‌زن تایید شد ، پس از راه اندازی مجدد كامپیوتر ، با فركانس های بدست آمده كارت خود را اوركلاك نمایید و یك بازی روی آن اجرا نمایید در صورتی كه بازی به خوبی اجرا شد شما موفق شدید كارت گرافیك خود را «منفجر» كنید .



توصیه های ایمنی پس از اُوركلاكینگ

همانطور كه ملاحظه فرمودید برنامه محك‌زن در روند اُوركلاكینگ كارت گرافیك اهمیت فراوانی دارد ، لذا توصیه می شود كه از برنامه‌هایی محك‌زن سه بعدی استاندارد مانند 3
Dmark03 برای ایفای این نقش حیاتی استفاده شود و برای محك زدن پایداری سیستم ، برنامه به صورت كامل اجرا شده تا به سیستم امتیاز داده شود و مقایسه‌ها بر اساس امتیازها صورت بگیرد .

اُوركلاكینگ كارت گرافیك موجب افزایش درجه حرارت سطح تراشه‌های آن خواهد شد به همین خاطر در صورت امكان از تهویه مناسب هوای داخل كیس اطمینان حاصل نمایید . در كیس‌های
ATX تدبیر مشخصی برای تهویه كارت‌گرافیك در نظرگرفته نشده و در صورت نیاز باید به صورت دستی فن‌های 80 میلیمتری به جلو و عقب كیس نصب نمود تا جریان هوای مطلوب را ایجاد نمایند . در اوركلاكینگ حرفه ای كارت گرافیك سیستم تهویه كارت گرافیك به طور كلی تعویض یا یك خنك كننده اضافی به صورت مستقیم بر روی آن نصب می شود ..

اُوركلاكینگ كارت گرافیك به صورت دائمی پیشنهاد داده نمی شود حتی در حالتی كه كارت گرافیك شما از تهویه مناسب برخوردار باشد چرا كه توان مصرفی كارت‌گرافیك در اُوركلاكینگ بالا رفته و این افزایش توان مصرفی به صورت دائم ، مدار تغذیه كارت را تحت فشار قرار می‌دهد . در صورتی كه از كارت‌گرافیك‌هایی استفاده می‌كنید كه با كانكتور برق اضافی تغذیه می‌شوند ، هنگام اُوركلاكینگ سعی كنید این كانكتور مستقیما از منبع تغذیه به كارت‌گرافیك وصل شود و در میان مسیر قطعه دیگری را تغذیه نكند ، زیرا توان الكتریكی دریافتی توسط كارت‌گرافیك در این حالت كاهش پیدا خواهد كرد .






نوع مطلب : کامپیوتر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مسعود عنایتی
شنبه 28 اسفند 1389
پنجشنبه 16 شهریور 1396 03:12 ق.ظ
Saved as a favorite, I like your blog!
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 10:22 ق.ظ
I'm now not certain the place you are getting your info, however great topic.
I needs to spend some time finding out much more or understanding more.
Thanks for excellent info I used to be looking for this information for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی